Інформатика

Урок 5 клас
Тема: Інформація. Повідомлення. Способи подання повідомлень.

Навчальна мета: Познайомити учнів з поняттям інформації, повідомленнями та способами подання повідомлень

Розвивальна мета: Навчити дітей абстрактно та логічно мислити, розвити цікавість до здобуття нових знань

Виховна мета: Розвити в учнях інформаційну культуру, вміння працювати з інформацією

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
                                                         Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго ранку, діти! Я Вас вітаю з початком нового навчального року і бажаю успіхів у навчанні та творчих злетів.
Черговий, хто сьогодні відсутній в класі?
Ми приступаємо до вивчення нового для вас предмету – Інформатики.
Я у вас буду читати цей предмет на протязі навчального року. А з вами ми познайомимося в процесі роботи.
Ви перейшли до середньої школи, тому на уроках інформатики ми будемо застосовувати принципи вивчення предмету, які застосовують у старшій школі. Це буде цікавим і корисним для вас досвідом та дозволить вам підготуватися до навчання в старших класах. В цьому навчальному році нас з вами чекає 35 уроків(16 у І семестрі та 19 у ІІ семестрі), де ми будемо займатися, як засвоєнням теоретичних знань, так і відпрацюванням практичних навичок роботи з комп’ютером.

2. Етап навчальної діяльності
Отже, розпочнемо розглядати питання сьогоднішнього уроку.  Світ існує в трьох основних формах – речовина, енергія та інформація.
Інформація – це відомості стосовно осіб, предметів, фактів, подій, явищ і процесів незалежно від форми їх подання
Інформація має такі властивості
                                                                                      
  1. Цінність – це максимально можлива користь для досягнення мети.
  2. Достовірність – правдивість уявлень про джерело інформації.
  3. Повнота – ступінь подробиць в уявленнях про предмет.
  4. Актуальність – відповідність поточному моменту часу.
  5. Доступність  - здатність споживача сприймати формацію.
  6. Об’єктивність – відображення зовнішнього світу, який існує незалежно від сприймача.
Інформація передається за допомогою повідомлень.
Повідомлення складаються з матеріальних носіїв: знаків(записи на папері, книги), сигналів(світлофор, маяк), фізичних процесів, які змінюються з часом. (записати)
Людина сприймає інформацію(повідомлення) за допомогою своїх органів чуття.
Візуальне сприйняття інформації – це текстова інформація, числова інформація та графічна інформація. Давайте наведемо з Вами приклади…..
Звукове сприйняття інформації – це мова, музична композиція, сигнали. Давайте наведемо з Вами приклади…..
Тактильна інформація  - за допомогою дотику. Давайте наведемо з Вами приклади…..
Нюхова інформація – за допомогою носа. Давайте наведемо з Вами приклади…..
Смакова інформація – за допомогою смаку(язик). Давайте наведемо з Вами приклади…..
Одну і ту ж інформацію можна передавати різними мовами, усно та письмово або у вигляді малюнку. Сприйматися інформація (повідомлення) може також по різному. Наприклад, кивок голови згори вниз у нас означає слово «Так», а у Болгарії слово «Ні». Або слово «коса» також має три значення коса дівчини, коса на річці та коса для скосу трави. Таким чином інформація залежить від того, як трактується повідомлення і за допомогою чого воно передається.
Якщо повідомлення не несе корисної інформації, то воно несе шум.(записати)
Інформація може перетворюватися в шум і навпаки. Наприклад, якщо ми бачимо кожен день безліч реклами, то ми її сприймаємо, як шум, але якщо нам щось потрібне (меблі, одежа, ПК), то ми починаємо прислуховуватись реклами. В цьому випадку шум перетворюється в інформацію.
Форми подачі інформації бувають: текстова, графічна, звукова, числова, мультимедійна(кіно), керуюча(інструкції, команди). (записати)
Серед способів подачі інформації:  мова(усний обмін інформацією), писемність, преса, книги, радіо, кіно, телебачення, комп’ютер. (записати)

Фізкультхвилинка
Хто ж там, хто вже так стомився?
І наліво нахилився.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз.
Вгору трошки подивись.
Руки склали, як вітряк,
І покрутимося так.
Вище руки підійміть
І спокійно опустіть.
Будем дружно ми сідати
І до праці приступати.

3.   Етап ділової гри                       Гра «Моя планета»
Мета: Визначення учнями вихідної інформації в результаті опрацювання вхідної інформації.
У давнину люди вирішили, що кожній цифрі від 1 до 9 відповідає одна з планет Сонячної системи:


1-     Сонце
2-     Місяць
3-     Марс
4-     Меркурій
5-     Юпітер
6-     Венера
7-     Сатурн
8-     Уран
9-     Нептун


Якщо послідовно додавати цифри дати свого народження, то можна визначити «Свою» планету. Наприклад,
15.01.2008 = 1+5+0+1+2+0+0+8 = 17 = 1+7 = 8 → Уран

  Вхідна                                          Опрацювання                                    Вихідна
інформація                                      інформації                                        інформація  

А тепер давайте попрацюємо в парах. Кожен з Вас повинен отримати вхідну інформацію(дату народження) в свого партнера по парті, опрацювати інформацію та видати «планету» свого партнера. Отже, на все це у Вас є 5 хвилин. Почали!

VI.       Контрольно-оцінювальний етап
Загадки про загальні носії інформації
Чорняві пташинки
На кожній сторінці
Мовчать та чекають,
Доки їх вгадають. (Букви )

Головою обертає
Нам показує держави
Ріки, гори, океани. (Глобус )

Що за незнайома мова?
Хто перекладе нам слово? ( Словник )

Смачно пахне наш пиріг,
Хто його зробити зміг?
Допоможе книга-диво,
Все розкаже нам красиво ( Кулінарна книга)

Дуже я потрібна всім –
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу. ( Книга)

Ось так дім – одне вікно!
Кожен день в ньому - кіно! (Телевізор)

Розклад добре знаю я
І домашнє завдання.
На сторіночках – оцінки
Кожного шкільного дня! (Щоденник )

Отже, на уроці ми дізналися, що ж таке інформація та повідомлення та яким чином повідомлення передавати та сприймати. Чи сподобався вам урок? Що саме сподобалось, а що ні? Які ви нові для себе знання дістали?

VII.    Домашнє завдання
1. Вивчити терміни
2. § 3. пит.

Немає коментарів:

Дописати коментар

#ДеньБезпечногоІнтернету

День безпечного Інтернету (SID/ДБІ) запровадили мережі Insafe та INHOPE за підтримки Європейської комісії для просування безпечного та позит...