Атестація

Використання проектної технології як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках інформатики та фізики.


 Моя тривіра:


- Вірте в дитину
- Вірте в себе
- Вірте в науку
 Мій освітній портфель
Система освіти покликана сприяти реалізації основних завдань соціально-економічного і культурного розвитку суспільства, так як  школа готовить людину насамперед до активної діяльності у різних сферах економіки, культури та політичного життя суспільства.
       Cучасне інформаційне суспільство ставить перед школою завдання підготовки випускників, здатних:
Ø гнучко адаптуватися у змінних життєвих ситуаціях, самостійно набуваючи необхідних знань;
Ø самостійно критично мислити;
Ø грамотно працювати з інформацією;
Ø бути комунікабельними;
Ø самостійно працювати над розвитком особистої моральності, інтелекту, культурного рівня.
Для цього необхідні перш за все можливості залучити кожного учня в активний пізнавальний процес, причому не процес пасивного оволодіння знаннями, а активної пізнавальної діяльності кожного учня, застосування на практиці отриманих знань та чіткого усвідомлення де, яким чином і для яких цілей ці знання можуть бути застосовані.
Своє завдання вбачаю у використанні інтерактивних методів навчання. Це можливість працювати разом, у співробітництві при розв'язанні різноманітних проблем, виявляючи при цьому визначені комунікативні вміння, можливість вільного доступу до необхідної інформації з метою формування особистої незалежної, але аргументованої думки з тієї чи іншої проблеми, можливості її всебічного дослідження.  Реалізація даної мети вимагає сучасних  засобів навчання , різноманітних методичних та педагогічних систем та рішень.
    Зміст навчального курсу “Інформатика” та фізики направлений на оволодіння учнями методами і засобами інформаційних технологій розв’язування задач, формування навиків раціонального і вмотивованого використання комп’ютерів у своїй навчальній, а пізніше і професійній  діяльності.
Але під час навчання виникає цілий ряд проблем, які пов’язані з низькою мотивацією навчальної діяльності, нерівномірністю загальної підготовки учнів.     Як зацікавити? Що зробити?
Досягнути цього можна лише чіт­кою організацією навчального процесу, створенням атмосфери доб­розичливості на уроках, наданням кожному учневі можливості вияви­ти своє «Я», відчути власну значу­щість. Вивчаючи сучасні педагогіч­ні теорії щодо організації навчаль­ного процесу, зокрема особистісно орієнтованого навчання, я зацікавилася методом проектів.
 Науково-методична проблема над якою я працюю – «Використання проектної технології як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики та інформатики».
Метод проектів — це система на­вчання, гнучка модель організації навчального процесу, орієнтова­на на творчу самореалізацію осо­бистості, розвиток її можливостей у процесі створення нового продук­ту під контролем учителя.
      Мій досвід роботи в школі показав, що в розвитку зацікавленості до предме­ту не можна покладатися тільки на зміст виучуваного матеріалу, уникаю­чи залучення учня до активної діяль­ності. А пробудити таке прагнен­ня можна, запропонувавши цікаву і важливу проблему (саме метод про­ектів дозволяє перейти від засвоєння готових знань до їх  усвідомленого набуття). Новизна підходу полягає в тому, що учням дається можливість самим конструювати зміст спілку­вання, починаючи з першого заняття роботи над проектом.
Метод проектів завжди орієнтовано на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують у визначений термін.
Цей метод органічно поєднується з груповим підходом до навчання. Метод проектів завжди припускає розв'язування якоїсь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого, інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, технології, творчих областей.
         Моє завдання, як учителя,  полягає в тому щоб будувати свої уроки на основі потреб кожного учня, максимально забезпечити прояв активності, самостійності, розвивати  ситуацію успіху, творчості, поважати інтереси кожного. Індивідуальні та групові проекти розвивають здібності учнів: пошукові, творчі ...
    Моя робота в процесі навчання інформатики та фізики направлена на конкретну ціль – сформувати в учнів знання та уміння з кожної теми шкільного курсу інформатики та фізики. Завдяки використанню методу проектів цієї цілі можна добитися на більш високому рівні. В процесі роботи над проектом учні мають стійку мотивацію до навчальної діяльності, відбувається процес закріплення отриманих навиків роботи над конкретною темою.
Я використовую метод проектів як творчу, індивідуальну чи групову діяльність учнів на протязі одного уроку, чи вивчення конкретної теми. Така робота формує навики самоосвіти учнів та  складається із декількох етапів:
Ø     Підготовчий, який пов’язаний з формування проблеми, обґрунтування її соціальної і практичної значущості, а також висунення гіпотез щодо її вирішення;
Ø     Дослідницький етап-планування роботи, визначення методів дослідження, розподіл обов'язків між розробниками проекту;
Ø     Реалізація проекту;
Ø     Захист проекту – обговорення проекту та процесу його виконання.
При виборі теми, я не нав’язую учням певну тематику майбутньої роботи. Адже вибір теми це одна із складових першого етапу розробки проекту. При цьому учні мають самі визначити назву  і підібрати матеріал, який дозволить проілюструвати можливості тієї  прикладної  програми на основі якої буде створено проект. Різноманітність тематик проектів, демонструють особисті інтереси та пріоритети учнів. Ось декілька тем проектів, які були розроблені унями:  Наш 11 клас, Сім чудес України, Комп’ютерні віруси, Енергозберігаючі технології, Полімери.
Під час роботи над проектом учні використовують:
Ø     ресурси Інтернету, за допомогою яких учні також набувають навиків правильно формувати запити для пошуку даних, опрацьовувати отриману інформацію;
Ø     допоміжна література: статті із журналів та газет, науково-технічна література, лекційні та практичні матеріали уроків.

Обравши тему, визначаємо разом з учнями ідею  та разом обговорюємо її. Попе­редньо продумуємо можливі варіанти проблем, які важливо дослідити. Самі ж проблеми висуваються учня­ми з моєї подачі. На даному ета­пі використовую «мозковий штурм» з подальшим колективним обгово­ренням. Після формування групп (якщо це групові проекти), розподілу обов'язків (врахувавши здібності), обговорюємо можливі методи дослідження, пошуку інформації, способи оформлення кінцевих результатів (презентація, захист, творчі роботи і т. ін.).
Під час самостійної роботи розвиваю ініціативу дітей, з повагою ставлюся до будь-якої ідеї, нама­гаюся створити ситуацію успіху. Доцільно призначати консультації, перегля­дати чернетки, давати рекомендації. Процесом підготовки до представлення проекту керую як на уроках, так і в позаурочний час (використовую інтерактивні прийо­ми і форми роботи: метод  «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Мозковий штурм», робота в групах, парах тощо).
Увесь опрацьований, оформлений матеріал учні представляють під час захисту проектів. Найефективні­шим для цього є підсумковий урок з теми.
 Необхідно відмітити, що на таких уроках учні починають   розуміти, де і як вони зможуть застосувати отримані знання. Під час роботи над проектом учень сам аналізує наскільки  вдало він попрацював і оцінка перестає бути домінуючим фактором порівняно з досягненням мети проекту.
У своїй роботі планую також міні-проекти, розраховані на один урок чи його частину. Дуже сучасною та захоплювальною формою є використання рольових ігор та ін.
Учні привчаються працювати самостійно, в команді, уміють прогнозу­вати можливі варіанти та способи роботи, відповідально ставитися до виконання завдань, об'єктивно оцінювати результати діяльності. Головне — змінюється психологічний клімат у класі.
Педагог, у свою чергу, з носія знань перетворюється на організатора пізнавальної, пошукової, творчої діяльності   учнів,   переорієнтовує роботу на різні види самостійної, збагачує свій потенціал, постійно перебуває у творчому пошуку.
Розглянемо реалізацію даної інтерактивної технології, методу проектів, на уроках інформатики та фізики на прикладах вивчення конкретних тем.
Тема: Робота з графічними об'єктами у середовищі текстового  процесора. Автофігури (10клас).
 (Слайд) Проект: Моя візитка.
Тип проекту: рольова гра.
Очікуваний результат: створення та оформлення візитки засобами текстового редактора Word.
Мета: учні мають використати навики роботи зі шрифтами, графічними об’єктами та самостійно створити візитівку.
Хід проекту:
Ø    Пропоную учням  уявити себе  робітниками поліграфічної фірми, перед якими стоїть завдання розробити шаблони візитних карток.
Ø    Оголошую  очікувані результати.
Ø    Перш ніж перейти до виконання роботи, учні в групах обговорюють наступні питання: що таке візитна картка, її призначення, правила оформлення візитних карток,  їх використання, правила етикету при користуванні картками.
Ø    Після обговорення оголошую рекомендації до практичної частини уроку.
Завдання.
 Скориставшись інформацією про правила оформлення візиток, потрібно виготовити проект візитки, яка має відповідати тому становищу, яке ви бажаєте зайняти у суспільстві через  10 років. Проекти створити та зберегти у власній папці під назвою Моя_візикта.
Ø    Презентація створених проектів.
Проект « Моя візитка»

Генеральний директор фірми
« Галенко&Компютери»
 


Тема: Бази даних. Системи управління базами даних.
 (слайд) Проект : Кросворд – перевір себе.
Тип проекту : практично-орієнтований.
Очікуваний результат: створення та оформлення тематичного кросворду в тестовому редакторі Word.
Хід проекту:
Ø     Підбір матеріалу і створення запитань з відповідями .
Ø     Створення макету кросворду  на бумазі.
Ø Створення кросворду на комп'ютері, при оформленні можна використовувати  вставки малюнків, авто-фігур.
Ø     Оформлення запитань та відповідей до кросворду.
Ø     Презентація роботи учнів.
Даний проект можна використовувати на підсумкових уроках під час вивчення  прикладних програм: текстовий і графічний редактор, електронні таблиці та ін.

Подпись: Проект «Кросворд – перевір себе»





4

















6















1






5

















3











2






11
































7







12






9


















8


























10

















































































































По вертикалі:
3. Засіб для відшукання потрібних записів, перетворення таблиць і створення на їхній основі нових таблиць.
4. Його використовують для пошуку і перегляду даних, які відповідають певній умові.
5. База даних, яка утримує кілька взаємопов'язаних між собою таблиць.
6. Перший етап створення бази даних.
9. Поле, що однозначно ідентифікує запис таблиці.
12. Модель бази даних, яка схожа на ієрархічну, але звязок між її елементами довільний.

 



По горизонталі:
1.Модель бази даних , яка являє собою таблицю або сукупність взаємопов'язаних таблиць.
2.спеціальне вікно , яке призначене для полегшення перегляду записів у базі даних , чи для введення та редагування даних.
7.програма на Lazarus, яку розробляє користувач для реалізації нестандартних процедур.
8.Один з режимів для створення пустої , нової бази даних.
10.Один із типів ключів.
11. Загальний вигляд таблиці з певною кількістю полів і їхніми характеристика


Тема : Операційна система основи роботи з дисками.
 (слайд) Проект : Збери вислів.
Мета: набути навиків навігації в операційній системі Windows, роботи з файлами, папками та ярликами, з’ясувати формати, в яких можуть бути збережені файли.
Хід проекту:
Перша частина роботи полягає в тому, що кожен учень мусить підібрати деякий крилатий вислів і створює в програмі « Блокнот» п’ять файлів, що містять частини вислову та посилання на те, в якому файлі міститься наступна частина. для першого файлу створюється ярлик та поміщається на робочий стіл. На початку роботи над проектом вказую, що мають бути використані всі критерії пошуку файлів в середовищі Windows: за іменем, за типом, розміром, датою та символом чи словом що міститься в тексті файлу.
Наступна частина роботи полягає в тому, що після створення п'яти файлів, учні міняються робочими місцями, де розпочинають пошук ключової фрази.
Даний проект містить елементи гри та змагання: хто розробить найбільш цікаве завдання для пошуку; хто швидше знайде всі потрібні файли.
Учні оцінюють роботу свого товариша за такими критеріями:
Ø     складність пошуку;
Ø     правильність організації завдання.

 
Тут же кожен проводить самооцінку своїх знань та вмінь з даної теми.

Проект : Збери вислів

Номер та ім'я файлу
Завдання для пошуку наступного файлу
Частина вислову  
1) d1.doc
Другий файл створений об 12 годині і містить слово « роман»
Людина як роман:
2) d2.txt
Третій файл збережений у вигляді шаблону  та в його імені є символ «3»
до останньої сторінки не знаєш,
3) d3.dot
Четвертий файл збережений в папці «Мої документи» та має розширення  kr
чим закінчиться.
4) d4.kr
П'ятий файл заархівований та міститься на d: , не більше 20 Кбайт
Інакше не варто було б і читати.
5) d5.rar

     Є. Зам'ятій

Описані вище проекти та розробка теми дають можливість уявити яким чином проектна діяльність може бути включена в процес  викладання курсу «Інформатика».
Участь у проектах позитивно впливає на навчально-пізнавальну діяльність учнів, бо надає змогу підтримувати пізнавальний інтерес до тем, що вивчаються, у вигляді різних заохочень - можливості побачити результати своєї роботи, і усвідомлення того, що їх побачать  інші.
Вона є самостійною, бо вимагає пошуку та творчого підходу до поставленої мети. Діяльність над  проектами передбачає застосування творчо-пошукових методів навчання, що в свою чергу вимагає активності учнів в роботі.
Не менш важливу роль у здійсненні такої діяльності відіграє рівень комп’ютеризації школи. Проаналізувавши рівень  виконання проектів можна зробити висновки про те, яких же результатів досягають учні  в ході виконання проектів.
1.           Формуються та відпрацьовуються :
Ø         навички збору, систематизації та аналізу інформації;
Ø         навички публічного виступу;
Ø         вміння подати інформацію в естетичному вигляді;
Ø         вміння висловлювати свої думки та доводити свої ідеї;
Ø         вміння працювати в групах;
Ø   вміння працювати самостійно, робити вибір, приймати рішення.
2.           Розширюються та поглиблюються знання з різних предметних областей.
3.           Підвищується рівень інформаційної культури.
4.           Учні більш досконало вивчають ту комп'ютерну програму, в якій створюється проект.
5.           Учень має можливість здійснити свої творчі задуми.
6.           Стосунки з учителем  переходять на рівень співпраці.
7.     Підвищується самооцінка тих учнів, які з тих чи інших причин вважали себе неуспішними.
На мій погляд, інформатика та фізика саме ті предмети, де найбільш вдало можна використовувати метод проектів. Навчання учнів перетворюється в захоплювальну діяльність. А після закінчення школи, дає можливість їм, стати успішною, самодостатньою особистістю, яка постійно буде розвивати свої здібності.
 Наші здобутки:
nМіжнародний конкурс з інформатики «Бобер», «Левеня»
nНаукові роботи:
n                     ІІ місце – 2016-2017 н. р.(Самкова Тетяна 9 клас)
n                   Участь -    2012-2013 н. р. (Захарець Альона 10 клас)
n                                                                 (Рожок Богдан 11 клас )
n                   Участь -   2013 -2014 н. р. (Тихонюк Вадим 9 клас)
nОлімпіади:
n                     Фізика                      Інформатика
n                                         2013 – 2014 н. р.
n               Баковець М. – IV                       Бабій К – ІІІ
n               Гурська Д.    -  ІV
n                                         2014 – 2015 н.р.
n               Кордонський К. – ІV               
n               Кордонський К. ІV    (астрономія)
n                                         2015 – 2016 н. р.
n               Кость В. – ІІІ                              Бабій К. – ІІІ
n               Гурська Д. – ІІІ
n               Галенко Б. – ІV
n                    ЗАГАЛЬНОШКІЛЬНЕ – ІІІ МІСЦЕ
n                                           2016 – 2017 н. р.
n               Гурська Д. – ІІ (астрономія)       Бабій К. - ІІІ                          
n               Гурська Д. – ІІІ   
n               Заяц І.         - ІІІ
n               Зінчук Д. -    ІV   
n ЗАГАЛЬНОШКІЛЬНЕ – V МІСЦЕ
n  Друк в пресі виховного заходу «Вони визволяли наш край», “Книга в житті людини”                             
n Голова шкільного методичного об’єднання. Активна участь у засіданні педагогічних рад, міських методичних об’єднань. 
nЧлен комісії МАН, член журі міських олімпіад.










Немає коментарів:

Дописати коментар

#ДеньБезпечногоІнтернету

День безпечного Інтернету (SID/ДБІ) запровадили мережі Insafe та INHOPE за підтримки Європейської комісії для просування безпечного та позит...