Досвід роботи

Метапредметне навчання як інноваційний процес у сучасній освіті

Аналіз нових Державних стандартів надає можливості зробити висновки щодо вимог до результатів освоєння основних загальноосвітніх програм, які можна згрупувати так:
особистісні - ціннісні орієнтації, що відображають індивідуально-особистісні позиції, мотиви освітньої соціальні почуття, особистісні якості;
предметні - засвоєні учнями при вивченні навчального предмета знання, уміння, компетенції, досвід творчої діяльності, ціннісні установки, специфічні для досліджуваної галузі знань;
метапредметні - освоєні універсальні способи діяльності, застосовні як у рамках освітнього процесу, так і в реальних життєвих ситуаціях.
Метапредметні освітні результати припускають, що в учнів будуть розвинуті: впевнена орієнтація в різних предметних областях за рахунок усвідомленого використання при вивченні шкільних дисциплін філософських і загальнопредметних; володіння основними загальнонавчальними уміннями інформаційно-логічного характеру, вміннями організації власної навчальної діяльності, основними універсальними вміннями інформаційного характеру, інформаційним моделюванням як основним методом придбання знань, широким спектром умінь і навичок використання засобів інформаційних і комунікаційних технологій для збору, зберігання, перетворення і передачі різних видів інформації, базовими навичками дослідницької діяльності, проведення віртуальних експериментів, способами і методами освоєння нових інструментальних засобів, основами продуктивного взаємодії та співпраці з однолітками і дорослими.
Метапредметний підхід в освіті і, відповідно, метапредметні освітні технології були розроблені для того, щоб вирішити проблему роз'єднаності, розколотості, відірваності один від одного різних наукових дисциплін і, як наслідок, навчальних предметів.
Тероризм, техногенні аварії та катастрофи, невиліковні захворювання - всі ці проблеми вимагають міждисциплінарного підходу. Метапредметність передбачає, що існують узагальнені системи понять, які використовуються скрізь, а вчитель за допомогою свого предмета розкриває якісь їхні межі. Метапредмети сполучають у собі ідею предметності і одночасно надпредметності, ідею рефлексивності по відношенню до предметності. Учень пізнає сам спосіб своєї роботи з новим поняттям на різному предметному матеріалі. Створюються умови для того, щоб учень почав рефлексувати власний процес роботи: що саме він мисленнєво проробив, як він мисленнєво рухався, коли відновлював генезис того чи іншого поняття.
Встановлені нові вимоги до результатів навчання викликають необхідність у зміні змісту навчання на основі принципів метапредметності як умови досягнення високої якості освітиУчитель сьогодні повинен уміти конструювати нові педагогічні ситуаціїнові завдання, спрямовані на використання узагальнених способів діяльності і створення учнями власних продуктів в освоєнні знань.
«Мета» - означає «що стоїть за».
Терміни «метапредмет», «метапредметність» мають глибокі історичні коренівперше про ці поняття мову вів ще АристотельУ російській педагогіці метапредметний підхід отримав розвиток в кінці XX століттяв роботах Ю.В. ГромикоА.В. Хуторського.
Метапредметний зміст освіти - одне з центральних педагогічних понять, не менш, а навіть більш важливе, ніж «предметний зміст освіти». На етапі конструювання стандартів метапредметний зміст несе в собі допредметну, загальнопредметну інструментальну функцію. Під час самого навчального процесу метапредметність втілюється в діяльності учня як особливий зміст освіти.
Досить часто пропонується вважати метапредметною діяльністю ту, яка відноситься до універсальних загальнонавчальних діяльностей: цілепокладання, планування, пошуку інформації, порівняння, аналізу, синтезу, контролю, оцінки тощо.
Насправді, метапредметна діяльність не тотожна загальнонавчальній.
Метапредметність характеризує вихід за предмети, але не відхід від них. Метапредмет - це те, що стоїть за предметом або за кількома предметами, знаходиться в їх основі  одночасно в кореневому зв'язку з ними. Метапредметність не може бути відірвана від предметності.
А загальнонавчальна діяльність відноситься до учіння, а не до предметів. Можна сказати, що загальнонавчальна діяльність стоїть ніби «збоку» або паралельна предметній, тобто вона незалежна від предметів і може застосовуватися до будь-якого з них. Тоді як метапредметна діяльність пов'язана з предметною діяльністю, перебуває ніби в її основі.
Наведемо приклад метапредметної діяльності - спостереження. У неї є свої предметні втілення:
·         спостереження природниче,
·         спостереження історичне,
·         спостереження математичне,
·         самоспостереження рефлексивне тощо.
Якщо спостерігати за природним об'єктом, наприклад, за зростанням насіння рослини, то результат цієї діяльності буде знаходитися в рамках предмета «ботаніка». Якщо рефлексивно спостерігати за власними діями або почуттями, то результат буде в області психології. Одночасно здійснюється і реалізується метапредметна діяльність - спостереження взагалі.
Інший суттєвий момент: метапредметність - не тільки діяльність, а й зміст. Числа якраз і входять в метапредметний зміст освіти. А діяльність щодо вивчення такого метапредметного змісту і є метапредметна освітня діяльність.
Таким чином, метапредметний зміст освіти і метапредметна діяльність учня розглядаються в зв'язці з відповідним предметним змістом і предметною діяльністю.
Наприклад, метапредмет «Числа» передбачає вивчення предметного і метапредметного змісту поняття числа. Здійснювані при цьому загальнонавчальні дії й діяльність учня відбуваються паралельно, вони виступають організаційною умовою для будь-якого навчання взагалі. Але з точки зору навчального предмета і метапредмета, оцінці підлягають, насамперед, метапредметні результати учнів по відношенню до числа, а не до їх загальнонавчальних дій.
В основі метапредметного підходу - розуміння того, що є головним, чому треба вчити в школі, - це творче мислення. Метапредметний підхід передбачає, що дитина не тільки опановує систему знань, але й освоює універсальні способи дій і з їх допомогою зможе сама добувати інформацію про світ.
Сьогодні мало мати диплом про закінчення одного вузу. Якщо хочеш бути конкурентоспроможним і затребуваним, краще мати декілька дипломів. Професіонали XXI століття - фахівці найширшого профілю, для яких не існує непрохідного вододілу між гуманітарним та природничонауковим знанням, між суміжними і, навпаки, абсолютно не суміжними дисциплінами. Це ті, хто легко розуміє різні професійні мови, хто може включатися в поліпрофесійну взаємодію при вирішенні дуже складних комплексних проблем і без проблем професійно рухатися в різних полях практики. Саме таких фахівців має готувати середня та вища освіта, тому виникають нові вимоги до педагога XXI століття.

XXI століття - століття рефлексивних форм знання. Це час, коли мало бути зануреним у «свій» предмет, необхідно знати його особливості, проривні зони розвитку і методи конфігурування з іншими типами знань. Будь-який педагог-предметник повинен бути ще хоча б трішки поліпредметником, метапредметником. Тут без освоєння метапредметного підходу в освіті, який будується якраз на рефлексії різних форм знання і методів роботи з ними, не обійтися.


Використання хмарних технологій як інтернет – послуг для професійного розвитку вчителів

                                                           
Сьогодні уявити життя без комп'ютера, Інтернету та IT технологій практично неможливо. Сучасні люди  не уявляють своє життя без Інтернету з його соціальним спілкуванням та інформаційними ресурсами. Ми спостерігаємо, як росте покоління візуалів, для яких головним джерелом інформації є зоровий ряд. Все це пояснює необхідність використання нових світових інформаційних розробок в освітній діяльності. Однією з інновацій в освітньому процесі, використовуваному в сучасному світі, є хмарні сервіси. Як показує досвід розвинених зарубіжних країн, впровадження в навчальний процес «хмарних обчислень» є відмінним рішенням проблем комп'ютеризації освіти.
Хмарні технології дозволяють споживачам використовувати програми без установки і доступу до особистих файлів з будь-якого комп'ютера, що має доступ в Інтернет.
Хмарні технології — це технології, які надають користувачам Інтернету доступ до комп’ютерних ресурсів сервера і використання програмного забезпечення як онлайн-сервіса.
Необхідні компоненти для роботи в «хмарах»
  • Інтернет
  • комп’ютер (планшет, мобільний телефон, нетбук)
  • браузер
  • компанія, яка надає послуги хмарних технологій
  • навички роботи з Інтернет та веб-застосунками.
Хмарні технології для учителя-предметника
  • вчитель має доступ до свої матеріалів і документів будь-де і будь-коли;
  • з’являється можливість використання відео і аудіо файлів прямо з Інтернету, без додаткового завантаження на комп’ютер;
  • організація спілкування з предметними кафедрами вищих навчальних закладів (проведення он-лайн уроків, тренінгів, круглих столів);
  • можливість формувати траєкторії розвитку кожного учня з конкретного предмету;
  • принципово нові можливості для організації досліджень, проектної діяльності та адаптації навчального матеріалу до реального життя;
  • принципово нові можливості передачі знань: он-лайн уроки, вебінари, інтегровані практичні заняття, кооперативні лабораторні роботи, 
  • он-лайн комунікація з учнями інших шкіл міста або інших країн.
Хмарна платформа Google Apps Education Edition
          Сервіси:
  • електронна пошта Gmail (підтримка текстового та голосового чату Google Talk, а також відеочату);
  • календар Google;
  • диск Google – сховище для зберігання власних файлів та можливістю настройки прав доступу до них;
  • Google Docs – сервіс для створення документів, таблиць і презентацій з можливістю надання прав спільного доступу декільком користувачам;
  • Сайти Google – інструмент, який дозволяє створювати сайти за допомогою встроєних шаблонів.

Практична частина
1. Першою дією користувач повинен пройти реєстрацію аккаунту (поштової скриньки) на Google.
2. Для цього в пошуковику вводимо слова «Google Drive» і переходимо за посиланням, або знаходимо на головній сторінці іконку Google-диску, як показано. Процедура реєстрації досить таки проста, але надає користувачеві можливість користуватися всім, що пропонує Google.
3. На цьому ж сервісі ми можемо спільно працювати над створенням текстових документів. Для цього на головній сторінці Google -диску натискаємо кнопку «Створити» і вибираємо зі списку рядок «Google Docs»
4. Для колективної роботи з інструментами Google на головній сторінці виділяємо потрібний документ, у верхньому меню натискаємо кнопку і вибираємо необхідні параметри. Для того, щоб ті, хто разом з вами створюють презентацію побачили внесені вами зміни, необхідно періодично зберігати їх натисканням на кнопку-дискетку в правому кутку верхнього меню презентації.

Щоб переглянути презентацію перейдіть по гіперпосиланні 

https://docs.google.com/presentation/d/1p67ccaPbLrhPIuHUhILd1s1DlclA_CktelBvMhYVmEU/pub?start=false&loop=false&delayms=3000

http://prezi.com/b1etufvqdtrg/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

Звіт фізико-математичної кафедри за 2014-2015 н. р.
Вчитель: Маліновська Майя Миколаївна
Знайти в дитині щось добре, світле, щире, яскраве, навчити дитину думати, мислити, творити – життєве та педагогічне кредо вчителів нашої кафедри.
Розуміючи усю відповідальність за рішення поставлених завдань перед вчителями математики, фізики та інформатики, ми замислюємося про те, як підвищити якість освіти, як зробити уроки доступними і цікавими, як сприяти кращому засвоєнню знань учнів. А тому тема над якою працювала наша кафедра цього року є «Організація навчально-виховного процесу з математики, фізики та інформатики, щодо формування і розвитку творчого потенціалу та можливостей учнів з максимальним урахуванням їх здібностей і нахилів на основі диференціації та індивідуалізації».

Учителі протягом 2014-2015 н. р. працювали над проблемою – розвиток здібностей і інтересів учнів до навчання шляхом упровадження педагогічної інновації.
Вчителі усвідомлюють, що в період формування системи освіти потрібно взяти на озброєння все передове,  прогресивне, що є в світовій освітянській галузі.
За рік було проведено 5 засідань різних форм. Вчителі вивчали якість знань, умінь та навичок учнів, рівень їх обізнаності. Олімпіади, турніри, конкурси. Данні форми навчання стимулюють та активізують навчальну діяльність учнів, розвивають їх творчі здібності, формують особливу атмосферу змагань.
Результати міських олімпіад:
Фізика - місце
Кость – 4
Гурська – 5
Кордонський - 4
Математика - місце
Рибіцкий – 7
Казмірчук – 3
Заяц – 7
Гурська – 5
Герасимчук - 7
Інформатика- місце
Кордонський – 5
Бабій - 5

Як бачите результативність низька, хоча ми будемо робити все можливе і неможливе, щоб підготувати наших учнів на належному рівні.
Було організовано взаємовідвідування відкритих уроків з метою обміну досвідом:
Р. В. Ланчук 6 клас «Дії з раціональними числами»;
М. М. Маліновська 8 клас «Коефіцієнт корисної  дії механізмів»;
Т. М. Хімяк 9 клас «Розвязування нерівностей методом інтервалів»;
С. В. Лесюк а 5 класі на семінарі міського рівня з теми «Віднімання та додавання мішаних чисел».
Учні нашої школи продовжують активно брати участь у Всеукраїнському та Міжнародному конкурсі «Кенгуру».
Загалом у цьому навчальному році взяло участь 131 учень школи 2-11 класи.
І тур – 48        ІІ тур – 83     з них показали:
Відмінний результат – 48 учнів
Добрий результат – 58 учнів
Учні 8, 9 класів взяли участь в інтернет-олімпіаді і конкурсах «Юний математик» і «Крок до знань» з математики. Результати – Гурська Д. і Заяц В. були відмічені на міському методичному об’єднанні. 2014 – 2015 н. р. вчителі нашої кафедри не брали участі в роботі МАН. В цьому є об’єктивні і суб’єктивні причини.
Надіюсь, що в цьому році ми виправимо становище. Але непогані результати по ЗНО з математики. На міському методобєднанні  дякували Ланчук Р. В. З семи учасників всі справилися. Ми, як вчителі, робимо все, що від нас залежить для покращення навчально-виховного процесу.
 У математичний кабінет  було закуплено дидактичного матеріалу для 5-9 класів на 960 грн у фізичний 100 грн., у кабінет інформатики – 450 грн.
Аналізуючи роботу м/о можна зробити висновок, що поряд із використанням наявних програмних продуктів для вивчення нових тем наші вчителі практикують власні презентації для подачі матеріалу, а також залучають учнів до створення проектів, презентацій. І в наших кабінетах є багато учнівських презентацій.
Ефективність навчання математики залежить від багатьох чинників, але найголовнішими є стійкий інтерес учнів до вивчення предмета, а тому будемо цей інтерес підвищувати.
Плануємо провести:
-          конкурс знавців кросвордів;
-          конкурс ерудитів «Відгадати загадку»;
-          брейн-ринг «Цікава інформатика».
Як же зробити так, щоб учні зрозуміли, що математика і фізика – це наука молодих і саме вони зможуть сказати своє слово для їх розвитку?
Як зробити так, щоб учні зрозуміли необхідність вивчення цих предметів і в решті-решт, зацікавились ними?
Це і є наше завдання на 2015-2016 н. р.

Сучасний вчитель – це професіонал. Він має бути і артистом, і художником, і письменником, але при цьому залишатися учнем.

Немає коментарів:

Дописати коментар

#ДеньБезпечногоІнтернету

День безпечного Інтернету (SID/ДБІ) запровадили мережі Insafe та INHOPE за підтримки Європейської комісії для просування безпечного та позит...